29 oktober 2022

Tijdens dit concert zingen koor en solisten van de Domcantorij onder leiding van Domcantor Remco de Graas de indrukwekkende Musikalische Exequien, Concert in Form einer Deutschen Begräbnis Missa, die in 1635 door Heinrich Schütz (1585-1672) in opdracht van de vorst Heinrich Posthumus Reuss werden gecomponeerd. Dit binnen de muziekgeschiedenis eerste Requiem in de Duitse taal, is mede gebaseerd op teksten van Reformator Maarten Luther en meerkorig opgezet.

Verder zal het programma bestaan uit motetten van Schütz en levert Domorganist Jan Hage een aandeel met de partita Ach wie flüchtig, ach wie nichtig van Georg Böhm en de Passacaglia in d moll van Dietrich Buxtehude.

Over het project Rondom Heinrich Schütz
Het 350ste sterfjaar van Heinrich Schütz kan de Domcantorij zeker niet ongemerkt voorbij laten gaan. Schütz is een sleutelfiguur in de Lutherse kerkmuziek en zelfs breder: in de kerkmuziek van de Reformatie. Invloeden uit Italië integreerde hij in een eigen (vroeg)barokke stijl, waarin hij in zijn vele religieuze werken vanuit de tekst componeert; tekstdeclamatie en -uitdrukking spelen daarin een belangrijke rol. Zijn werk is het belangrijkste in zijn soort vóór de komst van Johann Sebastian Bach en had grote invloed. In de kerkmuzikale vernieuwingsbeweging van de 20e eeuw in protestants Nederland, waar de kerkmuziekpraktijk van de Domkerk op is gestoeld, gold hij als voorbeeld en inspiratiebron van goede kerkmuziek. De Domcantorij en Cantores Martini voeren in maar liefst 6 concerten werken uit als de Geistliche Konzerte en Cantiones Sacrae, meerkorige psalmen en Musikalische Exequien.